>>>  Laatst gewijzigd: 5 juli 2024   >>>  Naar www.emo-level-4.nl  
Ik

Filosofie en de waan van de dag

Start Filosofie Kennis Normatieve rationaliteit Waarden in de praktijk Mens en samenleving Techniek

Historisch

boeken bij het thema

literatuur bij het thema

Voorkant Mels VAN DRIEL
With the hand - A cultural history of masturbation (vertaling door Paul Vincent van Met de hand. Een culturele geschiedenis van de soloseks uit 2010)
London: Reaktion Books Ltd., 2012, 255 blzn.; ISBN-13: 978 18 6189 9194
[zie uittreksel op emo-level-4]

With the hand - A cultural history of masturbation

Een geschiedenis van een van de grote taboes op het vlak van seksualiteit: masturbatie. De auteur heeft er een leesbaar boek van gemaakt.

Van Driel verwijst naar onderzoek dat onderbouwt hoe taboe masturbatie ook vandaag de dag nog is:

"In any case there is an obvious taboo on masturbation: an authoritative 2003 survey showed that as regards sexual taboos, masturbation is indisputably in first place for both men and women."(12)

En dat terwijl er zoveel te winnen valt door te masturberen. En dan bedoel ik niet alleen de lol die je er aan kunt beleven, maar ook dat je je eigen lijf en zijn seksuele reacties beter leert kennen. Dat laatste is juist ook van belang in relaties met anderen.

"Women who had proved capable of orgasm by any means before marriage responded to sex in their marriage with an orgasm three times as frequently as those who had never previously experienced one."(38)

Om maar een voorbeeld te noemen.

De bekende vooroordelen

1/ Alleen mensen masturberen

Dat is niet zo.

"Masturbation occurs not only in humans but also in many other mammals, such as dogs, apes (bonobos), kangaroos and elephants – the list is endless."(94)

2/ Masturberen is iets wat alleen volwassenen doen

Ook dat is niet zo. Masturberen is iets is van alle leeftijden. Het is al eeuwen bekend: ook kinderen masturberen om zichzelf lekkere gevoelens te bezorgen. Goed om te weten, want zelfs vandaag de dag zijn er genoeg ouders die hun kind meenemen naar een dokter, omdat ze denken dat er iets mis is met hun kind.

"It is not only the sexually mature who masturbate: small children also stimulate themselves. Two-year-olds often do it by rhythmically tensing and relaxing their closed legs. Hands are sometimes also used. (...) These little children discover that ‘ordinary’ masturbation gives a pleasant sensation. It is different from masturbation later in life in which the object is generally to achieve orgasm. Parents are usually concerned about masturbation in their young children, but the phenomenon is perfectly normal." [mijn nadruk] (16-17)

3/ Masturberen doe je alleen als je geen intieme relatie hebt

En ook dat is niet zo. Het idee dat mensen daarbij hebben is waarschijnlijk dat je geen soloseks meer hoeft te hebben als je iemand anders hebt om seks mee te hebben. Sterker nog: soloseks in relaties wordt door een partner vaak gezien als een vorm van vreemdgaan: hij of zij heeft blijkbaar niet genoeg aan mij, is niet tevreden met mij, hij of zij doet het met 'een ander'. Het is een vorm van jaloezie. Het gaat uit van een romantisch idee over relaties en is niet erg realistisch.

"Many modern sex education books suggest that masturbation is a good way of discovering one’s own body. In that way, they argue, the adolescent is better prepared when he or she starts having sex with a partner. That seems to imply that masturbation is fine, but is unnecessary once one is in a relationship."(18)

Morele paniek

Zoals zo vaak bij seks speelden religies en artsen een bedenkelijke en bevooroordeelde rol in de beoordeling van en de omgang met masturbatie. Seks was er voor de voorplanting, niet om van jouw lichaam of van het lichaam van een ander te genieten. Ook filosofen hebben vanaf de Oudheid bijgedragen aan alle negatieve mythen en onwaarheden rondom masturberen, al waren er ook die positiever ideeën hadden.

"‘Go forth and multiply,’ as it says in Genesis. Down the ages, generally speaking, spilling one’s seed has been regarded as sinful or as a necessary evil in most cultures and religions. The history of the safeguarding of the position of sexual intercourse for the purpose of reproduction is an immensely long one." [mijn nadruk] (146)

En zo lieten allerlei groepen zich met plezier in met deze morele paniek: de gelovigen / priesters / geestelijken (macht!), de artsen en media (kassa!), de opvoeders (macht!).

Let trouwens op de formuleringen — je zaad verspillen, zelfbevlekking, en zo meer — en je ziet dat de meeste fatsoensrakkers dachten dat alleen jongens / mannen masturbeerden. Het even geduurd voordat ze doorkregen dat ook vrouwen konden masturberen. Nog meer paniek.

"Far into the twentieth century masturbating patients were informed of the gruesome consequences of their behaviour: mutilation, blindness, hysteria, aggression and madness (particularly in women), kidney disorders or a deformed spine, the familiar endless litany. This pathology sparked a new industry, supplying products like erection alarm apparatuses, penis sheaths and for girls special gloves and bandages to prevent them from opening their legs. The fact that knowledge did not prevent people from continuing to masturbate indicates that moral crusaders have little or no influence over human actions." [mijn nadruk] (127)

Het is maar hoe je het ziet. Die morele kruisridders konden het masturberen niet stoppen, nee, maar de ellende die ze veroorzaakten was natuurlijk immens en creëerde angst. Het is dan moeilijk om ontspannen te genieten van je lijf.

De blik

Van Driel slaat normatief ook wel eens de plank mis.

"Nudity forces the viewer to make a fundamental choice. Does he or she look at the other as a person or as an object? Everyone is familiar with the experience of looking in at a window and unexpectedly seeing a naked woman who is unaware that she is being looked at. You then have the choice: either you see her as a person and you look away, because you must respect her privacy, or you see her as an object and look closer." [mijn nadruk] (212)

Dat is weer eens zo'n tegenstelling die niet deugt. Dus als je iemand respecteert, kijk je weg. Doe je dat niet, dan ben je respectloos en zie je iemand als een object.

Waarom moet je wegkijken als je iemand per ongeluk in zijn of haar blootje ziet? Waarom zou je daar niet neutraal mee om kunnen gaan? Waarom zou je er al bij voorbaat van uit gaan dat een persoon zich zal schamen als die persoon merkt dat er een ander is die hem of haar per ongeluk bloot ziet? Waarom maak je iemand tot een object als je blijft kijken? Waarom is toekijken meteen respectloos? Wat is er verkeerd aan nieuwsgierig zijn naar hoe iemand er uitziet of aan bewondering voor iemands uiterlijk? "Ik vond je zo mooi, ik moest blijven kijken ... " Zou die persoon zich dan beledigd en omlaag gehaald voelen? Ik kan me dat niet voorstellen.

Er zitten dus allerlei stiekeme vooronderstellingen in dit voorbeeld. Ook in de presentatie van dat het een naakte vrouw is die we zien, trouwens. Ik denk dat Van Driel teveel gelezen heeft over de 'male gaze'.

Slot

Dit is best een bijzonder boek. Masturberen is echt zo'n activiteit waaromheen in de westerse samenleving voortdurend een morele paniek heeft gehangen. Tja, als seksualiteit alleen wordt gezien als gericht op voortplanting, dan is soloseks natuurlijk grondverkeerd. Gelukkig zijn er ook mensen die seksualiteit zien als iets waaraan je gewoon plezier kunt beleven.